Friday, July 27, 2012

Att våga väga sig

Nu har jag gjort det, som jag har tänkt göra hela sommaren. Ställt mig på vågen. Det var inte lätt i dubbelbemärkelse. Jag har hela mitt liv kämpat med vikten, och jag vet och har vetat länge att det går åt fel håll. Jag slutade använda nikotintuggummi för ca 3-4 månader sen. (Gammal snusare) Jag var väl medveten om att jag skulle gå upp i vikt men jag kände att det var viktigt att sluta använda nikotin. Tänkte nånstans att min träning inför Vätternrundan skulle ta hand om alla extra kalorier jag hittade i kyl och godisdiskar. Nu när jag slutligen ser ut som en cupcake i alla mina jeans så vet jag att det här måste ha ett slut. Ska jag någon chans att klara maran under 4:08 så måste jag väga under 65 kilo. Så är det bara.



Så nu är det slut på tillsatt socker och annat onyttigt. Jag har tidigare varit med i Itrim, ett fantastiskt och fungerande program, men självsvält är inte längre ett alternativ, framförallt inte med den träningsmängden jag har. Jag har en annan bästis som jag har använt när jag behöver tappa några kilon My fitness pale . Det  är det bästa viktminskningsstödet som finns och det kostar inget. Jag har appen i min smartphone, finns en App för Ipad och den funkar i vanliga datorn förstås. Den räknar ut förbrukade kalorier på träning, håller reda på dagsmängden av proteiner, kolhydrater, fett, vitaminer och mineraler. Och den är smart. Den kommer ihåg alla loggade produkter, så det går fortare och fortare och regga för varje dag. Och allt finns. Den är lite som socialmedier i stort, man kan hitta vänner, blogga, statusuppdatera, kolla hur andra gör, tips på menyer, olika dieter, allt!

Vad man än väljer för diet eller stöd så är ekvationen enkel.  Energi in - energi ut. Överskott går man upp i vikt, underskott så går man ner. Sen förbrukar vi alla olika mängd med energi så det gäller att ha koll på det vi gör av med. och det gäller oss som är friska. (99% av befolkningen)

Igår körde jag Crossfit igen, och ikväll blir det löpskolning och intervaller samt cyckling. Imorgon kommer jag att återkomma med mina mål, träningsupplägg och strukturer. och min vikt? Jo den var underbara 76,2 kilo... så nu har jag sagt det.... suck

No comments: