Monday, July 30, 2012

Första seriösa simpasset

Trodde aldrig att jag skulle gilla att simma. De få gångerna jag har försökt mig på att simma har alla pensionerade damer och herrar simmat förbli mig i vad som har känts som ljusetshastighet. Det var ett faktum. Jag kunde inte, jag ville inte och jag tyckte att det var skittråkigt att simma. Tidigt i våras lurade min träningspartner Madde med mig på ett triatlonläger på Mallis. Jag hade den fantastiska möjligheten att vara på Mallorca Training Camp med Andreas Lindén. Jag åkte dit för att lära mig cykla och möjligtvis löpa i lite nya miljöer, men simma bestämde jag mig för att absolut inte göra, utan tänkte att jag kanske kunde hitta på annat medans Madde och Andreas lekte i poolen.

Som med allt jag hittar på, så berättade jag självklart stolt för alla vänner och kollegor att jag skulle till Mallis på triatlonläger. Finns inget härligare än att låta som en träningsfreak. Jag orerade om att jag skulle ut och cykla med en av Sveriges bästa cyklister, Andreas, men att jag var tvungen att hoppa över simningen för jag kunde inte simma, hade ingen badräkt, badmössa eller simglasögon. Som alltid stötte jag på patrull, värsta sorten, min närmaste chef och VD Camilla. Och ungefär så här lät det ur hennes mun: Men Desiree, om du ändå ska åka till Mallorca på ett triatlonläger så är det bara att köpa en baddräkt och köra, annars är det väl inte på riktigt? När ens VD säger så och spänner in ögonen så är det bara att lyda, kändes faktiskt rätt pinsamt, för hon hade ju rätt. Mycket handlar om att utmana sig själv och våga göra det icke självklara.
Lite snål var jag ändå, så jag åkte till Igor Sport vid Skanstull och köpte en Arena baddräkt i fjolårets modell. (Igor sport är säkert en av Stockholms billigaste butiker för träningskläder, om man kan stå ut med fjolårets modeller)
Jag  är väldigt glad att Camilla var ihärdig, för väl på Mallis och när jag äntligen fick ner min kropp i den kalla poolen så var det riktigt riktigt roligt. Det är stor skillnad att bara simma runt i en pool och att ha ett roligt träningsprogram att följa.  Och där är jag nu, första stegen till att bli triatlet.



Dagens simpass:

2x100 meter uppvärming mest crawl och "Pick an apple and put it in your basket simning" eller enklare Desiree special
4x 50 meter crawl med dolme och paddlar/intervaller 40 sek vila mellan varje intervall
100 meter valfri sim
4x50 meter simfenor
2x50 meter valfri sim
2x50 meter crawl med paddel och dolme
100 meter nedvarv


Det blev tusen meter tillslut och så var det riktigt roligt. (Det var inte så många gråhåriga som simmade om mig, bara några) Madde är en gud på simma och hon bjöd på många lärdomar vilket gjorde att det kändes bättre och bättre för varje simtag, även om jag fick ett par kallsupar.

2 comments:

Unknown said...

Det värsta är att till och med jag blir lite sugen på att simma... Och nästan till och med börja med triathlon. Du är sjukt inspirerande! Och kul att Mallorca Training Camp fick vara med i starten av din triathlonresa!

Lycka till med alla mål, du kommer fixa det!

Queen Desiree's goals said...

Tack Ida, du är bäst. Det var så härligt attha med dig på ett av de första simpassen... Jag tror att du verkligen fattar hur det känns... :-)

Ps Blev sugen på höstens Mallisläger, men har ingen semester kvar. Men räkna oss ink min make till våren.