Wednesday, August 1, 2012

Crossfit Solid, världens bästa box?

Jag har inte kunskapen att hävda att Crossfit Solid är världens bästa box, men jag kan hävda att Crossfit Solid är det bästa "gymmet" JAG någonsin besökt. Inte bara för att Crossfit är en fantastisk och rolig träningsform utan människorna som finns i boxen är helt fantastiska. Jag har tränat på World Class, Sats, Friskis, Sollentuna gym, Ippon ju-jutzu och alla möjliga gym utomlands (med tanke på mitt tidigare arbete som flygvärdinna) Men ingenstans har jag blivit så sedd och peppad som på Solid. Tränarna är grymma - Byffe, Elin, Rennie, Helena, Calle och Jocke, och alla instruktörer som jag inte kommer ihåg namnet på. De finns där för oss som tränar, de kollar allt - teknik, ger energi och bryr sig från första stund tills dess man lämnar boxen. De är inte den typen som bryr sig mer om hur de själva ser ut eller vad de kan, utan de bryr sig om hur deras adepter presterar.  Även de som tränar på Solid ger massor av sig själva. Ingen tittar snett på dig för att du är bättre eller sämre utan det alltid någon som peppar, hejar och hjälper dig att ge det där lilla extra - det sista av det man har. Vissa på klingande gotländska, engelska och ibland helt vanlig svenska. Det kvinnor, män,  unga och äldre, men det spelar ingen roll, alla som är där har en sak gemensamt. De gillar att träna och vill bli starkare.



Det är viktigt. När jag gick på World Class var det så ojämn kvalité. Det klart att det fanns duktiga instruktörer, vissa i världsklass men inte tillräckligt många för att jag skulle bli beroende. När Jessica Claren försvann som instruktör så försvann även min lust att gå dit. Så länge Solid har duktiga och engagerade instruktörer som bry sig, kommer jag vara Solid trogen. Det finns andra boxar, men det är på Solid som känner jag mig hemma.



Just nu har jag kort på både Solid och Friskis, Friskis för att ha tillgång till löpband och spinningpass.

Jag tror att crossfit är ett ypperligt komplement för mig att nå mina mål. Dock måste jag vara försiktig. crossfit marknadsförs som en träningsform för alla, och det är både sant och falskt enligt min uppfattning. Det är definitivt för alla som älskar att träna men det viktigt att lyssna på sin egen kropp och utvecklas i sin egen takt. Tävlingsmänniska som jag är, drogs jag snabbt in i att jag kan allt och trots att det inte alltid kändes helt bra så körde jag på för fullt. Det resulterade i en skada/överansträngning i länden. Som tur är finns sjukgymnasten Martin med sina magiska värmehänder och underbara personlighet i samma lokaler. Numera är jag tillbaka. Friskare, starkare och framförallt klokare. Man förlorar mycket träningstid och möjligheter när man skadar sig. Visst det kan hända oavsett, men det får inte hända på grund av dumdristighet. Jag hittade en rolig artikel i New York Times från 2005, "Getting fit, even if it kills you." Handlar om Crossfit och den känns lite som mitt mantra inför alla kommande utmaningar...:-)


Tisdagens pass

1. Powerwalk (Tills dess att extra kilona e borta)

2. WOD
3x1 max marklyft
och...
7 Sumo-DL (85% av 3 reps)
7 Ctb-pullups
7 Rft (Timecap 12 min)

3. Löpning
5 km

Onsdag

1. Powerwalk 7,5km

2. Vila

1 comment:

Emma said...

Kloka ord!
Känner också att det är viktigt att träna klokt och lyssna på kroppen.
Det har jag lovat mig själv nu när jag börjat träna Crossfit.
Vill ju hålla länge.
Och ja....det är toppen att träna på Solid.