Monday, August 27, 2012

Vila sig till nästa nivå

Jag tror det är första gången sen jag började springa att jag har fått uppleva nästa nivå i löpningen. Igår bestämde jag mig för att springa till crossfiten, och jag bestämde mig för att vara lite modig och våga lite mer. Jag har alltid hävdat att det tar mig minst 2 km att bli varm, men efter 3 dagars vila hade jag spritt i benen. Dessutom hade jag Lisa Nordén i bakhuvet. Jag gick ut starkt och gjorde min första km på under 5:30 och avslutande km under 5. Min snitt tid på blev 5:15 per km. yeaaaaah. Kändes så himla bra. Det där med vila ska jag nog sluta underskatta. Tack Ignacio, tack Madde och tack alla andra som tar mig i örat vid behov.

Idag var jag på min måndagsspinning, och bestämde lite som förra gången att jag skulle ge 150 procent. Det var en väldigt bra instruktör idag, som berättade skillnaden mellan att hålla en högre och lägre kadens. Vilka muskler man tränar. Och att cyklister oftast håller högre kadens och lättare motstånd. Jag hade väldigt svårt i början av min cykelkarriär att trampa snabbt. Det gjorde ont i benen. Jag har alltid trott att ju tungre jag kör, ju starkare cyklist blir jag. Visst blir vissa muskler starkare, men jag tränar inte de muskler jag behöver träna för att bli en duktig cyklist. Mycket intressant. Jag höll lägre motstånd, höll högre kadens och lyckade ändå komma upp i zon 4,5 - 5 i puls i intervallerna. Det kändes bra idag.

I morgon kommer att bli en spännande dag. Ska på konferens med jobbet och jag har fått den angenäma uppgiften att köra lite löpskolning/intervaller med min kollegor. Det kommer att bli JÄTTE roligt!

Efter i morgon blir en dags vila men jag skulle behöva två långpass innan halvmaraton den 15 september. En tävling jag för övrigt längtar till.


Hej hej... :-)

No comments: